Tartalomjegyzék
Játékosok – Csatornapatkány (Gutter runner), Fekete ork, Vámpír
Nagyfiúk – Faember, Jeti, Kroxigor, Minotaurusz, Ogre, Rat Ogre, Rotspawn, Troll, Vérivadék (Bloodspawn), Vargheist
Sztárok – Barik Farblast, Bilerot Vomitflesh, Black Gobbo, Bomber Dribblesnot, Bryce ‘The Slice’ Cambuel, Cindy Piewhistle, Deeproot Stronbranch, Fungus the Loon, Glart Smashrip Sr, Glot Stop, Grashnak Blackhoof, Helmut Wulf, ‘Captain’ Karina von Riesz, Kreek Rustgouger, Luthor (Count) von Drakenborg, Max Spleenripper, Morg’n’Thorg, Nobbla Blackwart, Ripper Bolgrot, Scrappa Sorehead, Scyla Anfingrimm, Skitter Stab-Stab, Skrorg Snowpelt, Varag Ghoul-Chewer, Whitegrasp Doubledrool, Zzharg Madeye
Tákolmányok és tiltott fegyverek – Bombazsák, Halálroller, Láncfűrészes, Láncos golyós, Pump Wagon, Siklóernyős (Swoop), Ugróbotos (Pogoer), Egyéb tiltott fegyverek
Játékosok
A csapatlistákon található játékosok legtöbbje – egy pillanatra félretéve most a Nagyfiúkat vagy a különböző speciálisabb karaktereket – vagy mezőnyjátékos, vagy posztjátékos. Olyan funkciókat látnak el, amelyek majdnem minden csapatban tudnia kell valakinek: a futók és az elkapók viszik a labdát, a dobók dobják azt, a rohamozók utat törnek, a blokkolók védekeznek, a mezőnyjátékosok pedig olcsók és sokan vannak. Az itt következő oldalakon ezen szereplőkből mutatunk be néhányat, leginkább azokat, akiknek sztár verziójuk is van.
Csatornapatkány (Gutter runner). A patkány csapatokat a csatornapatkány teszi azokká, amik: a fürge, pofátlanul gyors, létszámhátrányból is életveszélyes, a hibákat azon nyomban büntető csapattá. A futójuk a mezőny leggyorsabb játékosa, egy sprinttel felszerelve majdhogynem a félpályáról képes célba érni. Mindehhez még ügyes is, cselez, egy sor jártassághoz van hozzáférése. Futó nélkül a patkánycsapat csak egy vinnyogó boxzsák. Lefoghatatlan, utolérhetetlen, nehezen kiirtható – tulajdonképpen ők a csapat gerince. Nem véletlenül a Blood Bowl különböző reformjai során egy-egy csatornapatkány hozzáadásával emeltek ki csapatokat a reménytelenségből, esetenként egészen a csúcsokig – lásd az Alvilág Lakói (Underworld Denizens) esetét 2020 után.
Hogy ezen átokból mások is részesüljenek, sztárverziójuk, Skitter Stab-Stab gondoskodik. Eredetileg az Eshin klán bérgyilkosaként dolgozott, mígnem ilyen jellegű tevékenységét feladva/megosztva? a zöld mezőre nem lépett. Mai napig rebesgetik, hogy egy-egy kötözködőbb vérfoci hivatalnok langymeleg holtteste környékén látták, de legalábbis látni vélték. Játékstílusát illetően valóban nehéz lenne megkülönböztetni a focit a becserkészéstől, a labdahordozóról gyakran úgy kell leblitzelgetni jártasságai miatt.
Megjelenése viszonylag kései, az 5. kiadásban 2008-ban tűnt fel. A csatornapatkányok elődei már a patkány csapattal egyidőben, 1988-ban bekerültek a csapatba, elkapók néven, eleve négy főben korlátozva maximális számukat.
Vámpír. A vámpírok bizonyosan rendelkeznek két, majdnem csak rájuk jellemző tulajdonsággal: a hipnotikus tekintettel és vérszomjjal. Mindkettő nagyon különleges, kombinációjuk pedig végképp sajátos stratégiát és dinamikát ad a vámpírcsapatok játékának. Egyfelől a vámpírok ellen szinte lehetetlen teljes biztonságban tudni a labdát, hiszen bármilyen falon keresztül tudnak jutni hipnotikus tekintetük által. Másrészt a csapat folyamatosan gyengül, még ha nem is történik semmi, mert a vámpírok vérszomjának kielégítésére előbb az újradobások, majd a többi csapattag veszélyeztetésére és/vagy feláldozására lesz szükség. Így hiába az impozáns erő, ügyesség és jártasságok, ha nincs már több rabszolga a pályán és az újradobások is elfogytak, partra vetett hal az egész csapat.
A vámpír csapatok klasszikusa a Drakfang Thirsters, amely 2459-ben első alkalommal hozott thrall-okat (rabszolgákat) a pályára. Ez a forradalmi újítás két vonatkozásban változtatta meg a játékmenetet: egyfelől a mérkőzés nem ért véget a 4-5. körben, amikor az utolsó vámpír is kirohant a nézőtérre, hogy vérszomját a közönség soraiból csillapítsa. Másrészt végre valahára elkészülhetett az első vámpír csapatfotó is, amelyen látható karakterek is szerepeltek, igaz továbbra is némileg hiányos létszámmal.
A fent leírtakból következik, hogy a vámpír sztárok nem feltétlenül tudnak olyan sokat és csak addig hozzátenni a csapat játékához, amíg marad elég kiszívható áldozat. Igazi kiteljesedésük fajon kívüli használatukban rejlene, ahol akár egyetlen hipnotikus tekintet is meccsfordító jelentőségű lehetne – ellenben ide nem kísérhetik elő őket elmaradhatatlan thrall-jaik. Ezért most a vámpírok nem vámpírcsapatban való használhatóságáról, a szükséges újradobások mennyiségéről folyó vitát jelen oldalakon nem kívánjuk megválaszolni.
A vámpír sztárok leghíresebbjéről, Count Luthor-ról lejjebb írunk. ‘Captain’ Karina von Riesz a Sartosa környéki tengerek fiatal kalózvámpírnője volt, aki utazásai során találkozott a Blood Bowl-lal. Legénységét csapattá alakította át (Sartosan Shipwrecks), de sokáig senki nem akart kiállni ellenük. Épp ezért az elfogott hajók legénységének ördögi alkut ajánlott: játszaniuk kellett a csapata ellen, ha nyertek, csatlakozhattak hozzájuk, ha vesztettek, a hajójukkal együtt süllyedtek a hullámsírba. Végül a nemzetközi béke és a hajózás biztonságának biztosítása végett az államfők rábeszélték a NAF-ot, hogy fogadják be Karina csapatát. Mára Karina eladta csapatát és megtartva kapitányi címét, sztárjátékosként van jelen a Blood Bowl világában.
A vámpír csapat 2003-ban, az 5. kiadásban jelent meg. 2023-ban fundamentálisan átalakították, több posztjátékosra bontották az addig egységes vámpír karaktert. Karina is ennek a reformnak, a 7. kiadásnak a terméke.
Fekete ork (Black orc). Alapvetően nem nagyon különböznek az ork védőktől, noha azoknál lassabbak, de erősebbek. A 2020-as kiadásban az ork mellett a fekete ork csapat is bekerült a csapatválasztékba – sőt, az alapdoboz egyik csapata lett -, ahol harcedzettebb goblinokkal párosították őket, sajátos összetételt alkotva. Nagy számban és félrelökés (Grab) jártassággal felszerelve, kedvük szerint pakolgatják az ellenfél játékosait a pályán. Eredményességük így sem kiemelkedő, bár nagyon sokféle verzióban összerakható csapatról beszélünk.
A fekete ork csapatok sztárja, sokak egyik kedvence, Varag Ghoul-Chewer. Eredetileg ólombányában dolgozó rabszolga volt, ahonnan orkok szabadították ki. Ezt követően 2472-ben a Gouged Eye orkcsapatába került. Majdnem 20 évig játszott itt, csapatának több lemészárlását is átvészelte, mígnem egy, az edzővel kialakult belső konfliktusa miatt át nem szerződött a Thunder Valley Greenskins fekete ork csapatához. Mindkét csapatával számos kupát nyert, utóbbival kapásból átigazolását követően.
Varag egyike a legősibb játékosoknak, az első kiadású, 1986-os szabálykönyv már csapatkapitányként, ork blitzer-ként említi. Ettől függetlenül az idők során több különböző besorolást is kapott, volt rendes ork káosz csapatokban, néha 4-es, néha 5-ös erővel, 4-től 6-ig terjedő mozgáspontokkal és esetenként dobó jártaságokkal. A 2021-es kiadásban egy nagyon erős, nem túl olcsó, de mégis közkedvelt rohamozó, akit előszeretettel hoznak az edzők, ha Morg vagy Griff épp nem ér rá.
Nagyfiúk
A Nagyfiúk a csapat azon, jellemzően 5-ös vagy annál erősebb tagjai, akik néha falként tornyosulnak az ellenfél elé, néha feltörik annak védelmét, esetleg csapattárs-dobásaik révén egykörös TD-t lehet velük elérni és szállítják a CAS-t. Ugyanakkor híresen megbízhatatlanok, behülyülnek, némelyikük megeszi a gondjaikra bízott csapattársat vagy leütik azokat. Ha mindez nem lenne elég mindegyikük Magánzó (Loner) tulajdonsággal rendelkezik, az újradobás nem automatikus. Leszámítva a különleges Ogre- csapatot, jellemzően legfeljebb kettőt, nagyon ritkán hármat lehet belőlük hozni – hacsak nem Nagyfiú sztárokat vesz melléjük az ember. Csapatba állításuk minden esetben növeli a kockázatot és Nuffle befolyását a mérkőzés lefutásakor. Hozzávéve ehhez viszonylagos drágaságukat, az egyik meghatározó kezdő kérdés minden csapatalkotáskor a „Nagyfiúval vagy anélkül?”, esetleg a „Melyik Nagyfiú(ka)t hozzam?”
Faember. Némileg udvariatlan a legerősebb Nagyfiúnak ennyire előre tolakodnia, de kétségtelen, hogy a Faemberek 6-os erejük révén a pályák fenséges bástyái. Nagyon ritkán dőlnek le, végképp csak elvétve kerülnek a kispadra, uralják a környezetüket. Ahogy azonban az a bástyákkal – is – lenni szokott, ritkán szaladgálnak fel és alá a vidéken. A Faemberek mozgása is 2-es, ezen túlmenően pedig gyakran gyökeret is vernek, aminek révén végképp mozdulatlanok maradnak. Nem véletlenül adnak sokan félrelökés (Grab) jártasságot nekik, hogy ha valamely szerencsétlenebb ellenfél a közelükbe került, ott is maradjon jó sokáig. Éppen lassúsága miatt nem túlzottan gyakori a pályán. Pöttöm csapatok értelemszerűen hozzák őket, szegény ember vízzel főz. Ugyanakkor példának okáért az erdei elf csapatban jelenlétük inkább csak a tisztelet kifejezése, semmint bármilyen stratégiai kalkulus folyománya.
Sztárverziója Deeproot Strongbranch, Megasztár. A Greenfield Grasshuggers legendás játékosa, a Blood Bowl első faembere. Amikor értesült arról, hogy a halflingok is indulnának a Blood Bowl-ban, a kicsik védelmezőjeként önként elhagyta az Altern-erdőt és besétált a Grasshuggers játékterére – elsőre nem kis riadalmat okozva a csapatban. Kiállása meghatározó volt, hogy a NAF 16 főben korlátozta a játékosok számát, illetve hogy a halfling csapatokban engedélyezték a két faember felhozatalát. Ez utóbbi mellett csapatának egy mérkőzésen való szinte teljes lemészárlása után köteleződött el és a NAF-döntést a Blood Bowl templom körül szervezett, elhíresült és valószínűtlenül hosszan kitartó faember-állósztrájk révén erőszakolta ki. Nevéhez fűződik a máig egyetlen, két olyan TD-s győzelem, amikor a labda egyetlen egyszer sem ért földet. Híres sztoikus nyugalmáról, diszkréciójáról és úriember stílusáról. AZ ABC riporterének kérdésére, miszerint általában mi idegesíti legjobban, a következő választ adta: „Azt mondanám a halflingok, de inkább a fakoppáncsokat mondom. Igen, szinte biztosan a fakoppáncsok…”.
Minden kétséget kizáróan fajának élénkebb példánya, aki nem ver gyökeret. 7-es erejével leginkább csak a törpék Halálrollere, 2+-os Nagy ütésével (Mighty Blow), 11+-os páncéljával pedig csak a hírneves Morg’n’Thorg veszi fel a versenyt. Nyilvánvaló, hogy a pályán úgy a hagyományos, mint a sztár (pl. Maple Highgrove-t) faembereket kikerüli az ember. Első példányai már a második kiadásban megjelentek, ugyanazon kollekció különféle összeállításaiból fakadóan enyhén különböző verziókban. Mai napig is bocsát ki a GW faembereket kisebb módosításokkal és változatokban.
Jeti. A Jeti különleges Nagyfiú, az egyik, amelynek nincs Nagy ütése (Mighty Blow), helyette karmai (Claw) vannak. Ebből fakadóan nem annyira hatékony, mint hasonló társai, cselezősebb, alacsony páncélzatú csapatok nem is annyira tartanak tőle. Őrjöngése (Frenzy) és közepes gyorsasága némileg kompenzálja hiányosságait, míg zavaró kisugárzása (Disturbing Presence) hagyományosan az alattomos, kis sunyi tulajdonságok egyike, amelyet oly gyakran hagy figyelmen kívül az ellenfél. Csak az északi (Norse) csapat hozhatja, használata jellemzően igényel még egy adott jártasságot, így viszonylag ritkán találkozunk vele a pályán.
Sztárjátékosok között Skrorg Snowpelt képviseli a jetiket, sokkal jobb alapfelszereltséggel, de borsosabb áron. További vonzereje speciális képessége, amelynek révén csapata kaphat egy korlátozottan felhasználható újradobást. Skrorg-ot első bemutatkozása és csapata teljes lemészárlása után azonnal a Rockbeard’s Rage rehabilitációs intézetbe szállították kezelésre. Két évvel később egy teljesen más, jólfésült, mosolygós jeti került ki onnan, akinek eltűnt híres vérszomja. Civil életben szerzett szelídsége fegyelemmel társult a pályán, igazi showman-né vált, hamar a szurkolók és jetlingek (ifjú jetik) kedvencévé téve őt. Népszerűségét több kozmetikai cég is felhasználja szőrápoló termékeik marketingjekor.
Skrorg népszerűsége ellenére a Jeti ritka alkalmazására jellemző, hogy a GW 2022-ig nem is bocsátott ki hivatalos Jeti figurát, fém kivitelben pedig nagyon ritka, csak kisebb gyártók kínálnak ilyet.
Kroxigor. A hüllő és kétéletű csapatok nagyfiúja. Neve valószínűleg a krokodil és aligátor szavak hibdrije, megjelenését illetően inkább tűnik egy dino mutánsnak. Bizonyos vonatkozásokban hasonlít egy szelídebb patkányogréhez, van Kapaszkodó Farka (Prehensive Tail), sokat mozog, de nem vadállat. Erős pozíciós játékos, sokan pont erre használják. Verekedés során sokszor blokk-kal szerelik fel, növelve megbízhatóságát.
Glotl Stop a kroxigorok sztárja. 2482-ben született egy elhagyatott romváros elfeledett keltető-medencéjében. Amazon vadászok fogták be, miután 24-üket megölte, majd két éven keresztül Blood Bowl kiképzést kapott. Ha valaha azt kérditek, megtanítható-e egy gyíknak a Blood Bowl, Glotl az élő bizonyíték a részleges sikerre. Noha a közönség sorait is gyakran megtizedelte – főleg az első sorok sokkal kevésbé bírtak elfutni előle, mint az ellenfél vagy néha saját játékosai – a játék vonatkozásában némi hozzávetőleges megértése kétségtelenül kialakult. A Tollas Jaguárok (Feathered Jaguars) csapatban kezdett játszani, páratlan sikert hozva nekik, mígnem egy ruházkodási tévedésből fakadó félreértés miatt le nem mészárolta mindkét pályán lévő csapatot még a kezdés előtt. Ezt követően a Tollas Jaguárok csapatát feloszlatták, maga pedig szabadúszó játékos lett.
Glotl Stop speciel pont inkább egy patkányogréhez hasonlít, vadállat, őrjöng és kapaszkodó farka is van. Tehát ha valaki „patkányogrét” szeretne a Lusztriai Szuperligában, ő az ideális választás, még ha elég borsos áron is. A kroxigor csak viszonylag későn, az ezredfordulón, a negyedik kiadásban jelent meg, az amazon és a gyíkember csapatokkal egy időben. Akkor még Sauri Silibili volt a sztárverziója. Mind az akkori fém, mind az azóta kiadott műanyag figurák széles körben elérhetőek.
Minotaurusz. Köznapi nevén Mino, amit leginkább a szarvak (Horns) miatt szeretnek az edzők. Ennek révén a pálya ura, egyedül is gond nélkül nekironthat Nagyfiú társainak. Karommal (Claw) ellátva igazi csúcsragadozó, aki miatt a hideg veríték veri ki a pálya többi óriását. Az elemi erő megtestesítője, igazi Rambo, aki nehéz helyzetben is utat tud törni a csapatnak. Ahogy azonban lenni szokott, a körönkénti rohamokon túlmenően korlátozott a játékos értéke. Közepes a hatótávolsága (5), alacsony a páncélja (9+), semmilyen jártassággal nem gátolja az ellenfél mozgását, és mindehhez képest nem is olcsó. Nem feltétlenül jó csapatjátékos és kifejezetten rossz közlegény.
Sztár verziója Grashnak Blackhoof. A legenda szerint Grashnak a Darkwald erdő csordáit védelmezte, amíg egyszer meg nem jelent neki Nuffle egy edző véres arca képében és el nem hívta a Blood Bowl világába, hogy ott mutassa meg a sport legvéresebb valóját. Megmutatta. 2483-ban egyszerre lett az év Legjobb Újonca és a Legvéresebb Játékosa. Hírhedt volt rivalizálása Frugg Rockgut-tal, ami a várakozásoknak megfelelő véget ért, amikor egy mérkőzésen összekerültek. Többször felmerült eltiltása, legutóbb a Skavenblight Scramblers csapatának a mérkőzés utáni lemészárlását követően. Végül az ügyet elsikálták, több enyhítő körülmény is Grashnak mellett szólt, például hogy csapata is vereséget szenvedett a kárvallott féltől.
6-os ereje – valljuk be – némileg luxus. Persze ki ne élvezné, ha egymaga három blokkockával ronthatna rá 3-as erős játékosokra. Igazi Hulk. Ugyanakkor ha valaki CAS-t akar szerezni, a Blood Bowl hatalmas választékkal várja, így Grashnak-kal is ritkán találkozhatunk a pályán. A Mino a figuratervezők egyik kedvence volt a kezdetektől fogva, az 1988-as második kiadás már eleve négy verziót kínált. A GW-os verziókon túlmenően rengeteg apokrif változat is kering a piacon. Jellemző, hogy a 2023-as spanyol Világbajnokság kabalafigurája is egy műanyag Minotaurusz volt, amelyet mind a 2200 résztvevő megkapott.
Ogre. A legkorábbi nagyfiú, az első kiadásban csoportjának egyetlen képviselője. A trollokhoz hasonlóan széles körben elterjedt, képességeit tekintve sem különbözik attól lényegesen. Kicsit önállóbb, gyorsabb, ügyesebb, kisebb kockázattal dobja el a csapattársait, de akcióit tekintve például nem tud célrahányni, pedig az milyen hasznos tud lenni nagyon ritkán. Legfőképp pedig mindezért cserébe drágább is. Az összehasonlítás annyiban teljesen felesleges, hogy csak elvétve fordulnak elő egyazon csapatban, a kettejük közötti választás kérdése nem nagyon áll fenn. Az Ogre az egyetlen olyan nagyfiú, amelyen teljes csapat is alapul, hat fajtabélit is a pályára lehet vinni kicsi sznotlingokkal kiegészítve.
Sztárváltozata a legendás Morg ‘n’ Thorg, Megasztár. Neve egybeforrott a modern Blood Bowl-éval. Ő a Hírességek Csarnokának egyetlen örökös tagja. Karrierjének kezdete az öltözők párás homályába vész, de a Káosz Csupasztár (Chaos All Stars) klub történetírói szerint egy nap csak besétált az egyik edzésre és jelentkezett a következő, 2469-es évadra. 2485-ben kapitánykodása mellett a Chaos All Stars megnyerte a Káosz Kupát, őt pedig az év játékosának választották. A NAF bukását követően szabadúszó lett, minden csapatban hajlandó játszani kivéve a khemri, nekromanta és élőhalott fajt. Ez a tartózkodás szinte bizonyosan III. Ramtut sztármúmiával kialakult konfliktusára vezethető vissza, aki összeesküvést szőtt a Halál Bajnokai (Champions of Death) ellen vívott mérkőzésen való megölésére. Népszerűségére jellemző, hogy a nevével fémjelzett balesetmegelőzési kampány során 25%-kal sikerült azok számát csökkenteni. Arcát adta minden idők legsikeresebb puha WC-papír reklámkampányához is. Sikerének titkát metsző lényeglátással fogalmazta meg egy interjúban: „Azér’ vagyok jó, mer’ játszottam a Liga összes csapatában, kivéve amelyekben nem játszottam”.
Már az első kiadásban, 1986-ban is kiemelt sztárjátékosként emlegették. Bár horribilis áron, de egymaga elviszi a hátán a csapatot – van úgy, hogy még labdát is. +2-es nagy ütéssel, blokkal és 6-os erővel, 11+-os páncéllal valóban kivételes játékos. Talán említést érdemel, hogy Bob Bifford, közismertebb nevén Bob, a kommentátor is Ogre, az intelligensebb fajtából. Ogre figurák vonatkozásában mind műanyag, mind fém, mind férfi, mind női változatban rengeteg kapható, amióta a játék létezik.
Rat Ogre. A Rat Ogre, magyar nevén Patkányogre sokak egyik Nagyfiú kedvence. Sokoldalú, gyors (6-ot mozog), van Őrjöngése (Frenzy), ami egy majdnem elengedhetelen jártasság mindegyik csapatban. A Kapaszkodó Farok (Prehensive Tail) révén nem is olyan könnyű leszakadni róla. És valljuk be, a kevés mutáns egyik leginkább impozáns darabja, nehéz neki ellenállni. Tipikus Vadállat (Animal Savagery), van akik ezt előnyére, mások hátrányára írják, mindenesetre ne adjunk neki karmokat. Viszont bizonyosan gyengesége az alacsony, 9+-os páncél, nem szabad egyedül hagyni, mert lerugdossák. A patkány (Skaven) csapatban a leggyakoribb választás, a védelemben meghatározó a szerepe, nélküle a többieknek nem marad sok esélyük labdaszerzésre. Néha helyettesítheti a Minotaurusz (pl. Káosz Renegátjai csapatban), a választás kérdése örökzöld vita az edzők között.
Sztárjátékosok között egyetlen Rat Ogre-szerű teremtényt tartunk nyilván, Kreek Rustgouger-t, Megasztárt, akit azonban Láncos golyóval (Ball & Chain) szereltek fel és 7-es erős – teljesen más szerepet tölt be a csapatban. Kreek, más néven a „Férges”, 22-szeri élethosszi eltiltásával a Blood Bowl legtöbbször eltiltott játékosa. Minden egyes büntetését követően jelentős sebészeti, plasztikai és mutációs átalakítást hajtanak rajta végre, aminek révén különböző álneveken újra a pályára léphet. Még jellegzetes fegyverét, a láncos golyót is rendszeresen újraalkotja. Mindennek következtében senki nem állíthatja teljes bizonyossággal, hogy Kreek valaha patkányogre lett volna. Érdekesség, hogy eredetileg Headsplitter („Fejhasogató”) volt a patkányogre sztár, 6-os erővel, de ő jelenleg nem a kínálat része.
A patkányogréhez hasonló játékfelfogást képvisel, de sokkal jobb a stat-ja még Glotl Stop-nak, aki tulajdonképpen egy Kroxigor testbe öntött, kigyúrt, szteroidos Rat Ogre. Khorne csapatokba való Scyla Anfingrimm, aki mutánsabb és inkább a CAS-szerzésre optimalizált változat, de tudja azt, amit egy Rat Ogre. Az első GW készítette patkányogre figura az 1994-től induló 3. kiadásban jelent meg, akkor még Head Splitter sztárjátékosként. A Rat Ogre figurák általában méretesek és jellemzően kilógnak a mezőről. Jelenleg a GW-os műanyag verzió kapható boltokban, a fém vintage verzióknál problémát okozhat a megfelelő méretű és illeszkedésű talp beszerzése.
Rotspawn (Nurgle). A Nurgle csapat nagyfiúja. Akárcsak vámpír vagy khorne megfelelője, ő sem nélkülözhetetlen a csapatában. Ugyanakkor a nagyfiúk és egy raklapnyi mutáció érdekes kombinációja, legfőképpen a csápok (Tentacles) miatt szokták sokan szeretni. Kétségtelen, hogy ez a jártassága hasznos eszközzé válhat kisebb, cselezősebb csapatok gyengébb játékosai ellenében.
Nincs igazi sztár megfelelője. Bilerot Vomitflesh áll a legközelebb hozzá, 5-ös erejével, mutációival és amúgy relatív olcsóságával. Ifjúkori nevén Wilhelm von Mitfleisch ígéretes karrier előtt állt, mígnem az ivás, a szerencsejáték és sok más gyarló vonzalom tönkre nem tette a jövőjét. Végül a Járványos Rombolók (Diseased Destroyers) nurgle csapata szedte össze szó szerint az utcáról és fogadta be védő játékos szerepkörben.
Hasonlóan sokféle mutációval rendelkezik a káoszharcos Whitegrasp Doubledrool, egy, a Drakwald erdőbe kitett embergyerek, akit az ottani vadállatok neveltek fel és tettek később Blood Bowl sztárrá. Nem mellékesen, ő az első sztárjátékosok egyike, a második kiadás óta velünk van jellegzetes duplafejével, csápjaival. A Rotspawn-t még sokszor szokták hasonlítgatni idősebb Glart Smashrip-hez, a mezőny legsúlyosabb játékosához. Bár utóbbi faját tekintve patkány, mozgását, sebességét, étvágyát és intelligenciáját tekintve kétségtelenül mutat némi hasonlóságot a Rotspawn-nal. Azon ritka játékosok egyike, akit ugyan élethossziglan eltiltottak egy bíró felzabálása okából, olyan sok imitátora lepte el a pályákat, hogy a NAF végül visszavonta a döntést.
A Rotspawn pályára léptetése melletti pótlólagos érv kinézete. Kétségtelen, hogy ez a kreatúra áll legtávolabb bármitől, amit a gerincesek törzsébe sorolnánk. Az 5. kiadásban a 2000-es évek elején kihozott, némileg hiányos Nurgle csapatban sem szerepelt eredetileg, a Fanatics hozott ki hozzá 2002-ben két változatot. Ezeket ma már nagyon nehéz beszerezni és a legtöbb edző nem is tart otthon Rotspawn-t. Azonban ha valaki mégis igényt tart egyre, nagyon széles a formaválaszték – a GW például Star Wars-os Jabba áthallások mentén formálta meg – javaslom a legcsigaszerűbb verziókat.
Troll. A trollok a Nagyfiúk archetípusai, az Ogréket követően már 1988-ban feltűntek a pályákon. Különféle verziókban szerezhetőek be, a legelterjedtebb Nagyfiúk. Vannak olyan, jellemzően pöttöm (Stunty) csapatok, amelyek kettőt is vehetnek belőlük. Lassúak, nagyon hülyék és ezért folyamatos segítséget igényelnek a játékostársaktól. Amiért mégis érdemes őket választani, az a mezőnyben páratlan sokoldalúságuk, tudnak nagyot ütni, célrahányni és csapattársat dobálni. Alaposan fel vannak páncélozva (10+) és még regenerálnak is, nehezen kigyomlálhatóak az ellenfél csapatából. Végezetül olcsók, minden lomhaságuk ellenére versenyképesek hasonszőrű pozíciós társaikkal. Esetenként helyettesíthetőek a másik leggyakoribb Nagyfiúval, az Ogrével.
Sztárjátékosként Ripper Bolgrot híresült el. Ripper-t egy mocsárban, a barlangjához közel fedezték fel, amikor felfigyeltek arra a kivételes pontosságra, amellyel a közelébe került óvatlan halászokat találta el a keze ügyébe kerülő mázsás szikladarabokkal. A Halálfejűek (Deaths Heads) ork csapat szerződtette le, valamilyen misztikus beavatkozás révén elfogadható szintre emelték az intelligenciáját, amelynek révén még csapatának kapitányává is avanzsált a későbbiekben. Ötször nyerte el a „Trollgyilkos” havilap „Leggyűlöltebb Játékos” díját.
6-os erejét tovább fokozza, hogy félrelökéssel (Grab) is rendelkezik. Ugyanakkor a trollok legfőbb erénye épp olcsóságuk, ami valamennyire összeegyeztethetetlen az 5-ös erősségű sztárjátékosok fogalmával. Figuraként nagyon sok verziója létezik, több ezek közül jelenleg nem is a hivatalos kínálat része (pl. Bork Bulge Belly vagy Grogat Crunchskull). Ettől függetlenül a fém verzió beszerzése lehet körülményes. Műanyag verzióját legutóbb 2017-ben adta a ki a GW, de széles körben gyártják.
Vérivadék (Bloodspawn). A Khorne csapat nagyfiúja. Csapatához méltó szörnyeteg, karma, nagy ütése és őrjöngése is van, könnyen mutálható, ellenben elég drága. Ha páncélszaggatásról van szó, kiváló „konzervnyitó”, cselgép csapatok ellen azonban csak mérsékelten használható. Maga a figura is csak a 2010-es években jelent meg a GW polcain, elvileg a khorne csapat nélküle is boldogul.
Sztárverziója Scyla Anfingrimm. A legenda szerint eredetileg norska törzsfő volt, északi és káosz csapatokban is rohamozóként játszott. Harmonikus múltjának több emlékét is ismertnek véljük, így feleségét, lakóhelyét és egyéb feljegyzéseket. Innen ragadta el Khorne, több mutációval is „megajándékozva”, átalakítva saját képére és felvéve őt a Khorne Gyilkosai (Khorne’s killers) csapatba. Belépője is dramatikus volt: a Khorne Gyilkosai edzője a Káosz Kupa utolsó mérkőzése előtt a Véristenhez fohászkodott, hogy ne hagyja csapatát az utolsó helyen végezni. Ekkor, öt perccel a kezdés előtt robbant be Scyla a pályára és vívta ki a győzelmet csapatának. Rajongói a „Mészárda” melléknevet ragasztották rá.
Vargheist (Vámpír). Talán a legújabb nagyfiú, az új vámpír csapat 2023-as megjelenésével került be a keretbe. A jetihez hasonlóan karmai vannak, de nincs nagy ütése, 3+-os a vérszomja, nem is olcsó, ennek megfelelően ritkán hozzák a keretben. Aki használja, az is csak a kör végén, amikor nem akkora probléma a vérszomja. Mindazonáltal valóban nagyon nehezen illeszthető a táncoslábú, hipnotikus vámpírstratégiákhoz, amelyek ugyanúgy levesznek a pályáról egy 5-ös erős múmiát, mint egy 2-es erős halflingot. Érdemes megemlíteni, hogy a régi vámpírcsapatokban volt Vámpír Lord, 5-ös erővel, blodge-al, regenerációval és hipnotikus tekintettel – valószínűleg ennél bármi csak gyengébb lehet ebben a szerepkörben.
Ezen Vámpír Lord-hoz hasonló a vámpírok sztrája, Count Luthor von Drakenborg. 1994-es megjelenésével megelőzte magát a vámpírcsapatot is. Mind árában, mind jelentőségében az élőhalott csapatok Morg’n’Thorg-jaként emlegetik – utóbbi közismerten nem hajlandó ilyenekben szerepelni. Üstökösként tűnt fel a Drakfang Thirsters csapatában, az első évadban nemcsak a legtöbb TD-t szerezte, az egy mérkőzésen való legtöbb thrall megharapása csúcsot döntötte meg, de ő „térítette meg” a legtöbb bírót is. Ahogy Jim Johnson is mondta, „A legtöbb vámpír Luthorrá szeretne válni, a legtöbb thrall azt kívánja, bárcsak ő harapná meg őket!”. Sikerének és hosszú karrierjének titkát mindmáig homály fedi, de hogy játékkedvét ilyen sikeresen vérszomja fölé tudja helyezni, nem lehet puszta véletlen. A Drakenborg villában tartott partijai világhírűek, elmaradhatatlan vendégekkel és Johann von Yovi vámpír rocksztárral énekelt olyan duettjeivel, mint a „Félelemben élünk” (Livin’ on a Scare), „Halva vagy élettelenül” (Wanted Dead or Un-alive), „Ez a harapásom” (It’s My Bite) vagy a „Rossz nevet adtál a vérnek” (You Give Blood a Bad Name).
Tákolmányok és tiltott fegyverek
A Blood Bowl-ban van néhány olyan játékos vagy szereplő, esetleg „csoportkép”, amelyek besorolása ellentmondásos. Nem kívánjuk őket az amúgy is némileg lekicsinylő „Egyéb” kategóriába helyezni, de nem is gondoljuk, hogy pusztán játékosokról lenne szó. Mechanikus gépezetek ezek, amelyek gyakran funkcionálisan persze játékosok, de nem feltétlenül van sztárjátékos megfelelőjük és sokszor titkolt fegyvereknek számítanak. Például ha még része lenne a játéknak, feltétlenül ide sorolnánk a halfling katapultot, amikor a pöttöm csapat segítői a pálya széléről próbálták egy ballisztával kilőtt üres üsttel ritkítani az ellenfelet – vegyes eredményekkel.
Bombazsák. A legszélesebb körben használt tiltott fegyver a bomba. Több pöttöm csapatban az alapfelszereltség része és ahol nem, ott is akadnak könnyen felbérelhető fajbéli sztárok. A bomba használata totális lutri, ahol nemcsak az akció maga, de annak eredményessége is a kockán múlik. Ellentétben társaival, teljesen át tudja rendezni a pályát mindkét irányban. Éppen ezért fenyegetésnek sem utolsó, a bölcsebb edzők meghagyják a pályán anélkül, hogy feltétlenül használnák azt minden egyes körben.
Az egyik, bombával is rendelkező sztárjátékos a Black Gobbo, akit gyakran emlegetnek Drombidal-lal, a fehér törpével együtt. Valóban utóbbi nemezise, egy sor gonosz jártasság birtokosa, kése is van és sunyin is rúgdos, akciójának megválasztásakor tényleg zavar a bőség. Ezen túlmenően is a cselszövés mestere, életútját emberrablások, fenyegetések, a bírói kar legkülönbözőfélébb manipulációja szegélyezi. Szabadidejében a Fehér Törpe ellen mesterkedik.
Mint neve is mutatja, Bomber Dribblesnot, Megasztár egyike a bombadobás mestereinek. Szó szoros értelmében berobbant a Blood Bowl világába. Eredetileg ágyúból kilőtt cirkuszi artista volt, aki repülése alatt különböző gyakorlatokat mutatott be a közönségnek, illetve ajándékokkal szórta meg azt. Egyszer túladagolták a lőport az ágyúban, így egy mérkőzésen landolt, kapásból kiütve az egyik játékost. Ilyen szenzációs belépőt követően ott is maradt a Blood Bowl közegében, korábbi képességeit bombák szórása révén kamatoztatva a pályán. Játéka művészien ötvözi a cirkuszok és a sport világát. 2494-ben elnyerte a Legbombasztikusabb Játékos díjat.
Mme Cindy Piewhistle Dreiflusen belváros egyik leghíresebb pékségének meghatározó halfling személyisége. Korábban boltja csak puha és omlós zsömléiről volt híres. Ilyen minőségében szponzorálta a Bluebay Crammers csapatát, a mérkőzések helyszínén pitékkel és tortákkal támogatva annak játékosait. Ugyanakkor felháborodva a kedvenc sportolói ellen elkövetett galádságokon, egyre gyakrabban avatkozott be a játékmenetbe különböző süteményeknek a kritikus pillanatokban való tűpontos bedobálásával. Ma már rendszeresen felbérelhető bomba- és süteménydobáló, bizonyosan megtalálható sütődéjében, a Piewhistle’s Preeminent Patisserie-ben. Érdekesség, hogy testvére, Mindy Piewhistle a Spike Magazin utazó riportere.
A bomba nem egyidős a goblinokkal, csak 1994-ben, a harmadik kiadásban jelent meg Dribblesnot. Nagyon sokáig így is maradt, de a 2010-es évek második fele elhozta a műfaj reneszánszát és újabb játékosait.
Halálroller (Death Roller). Kevés játékos emlegetése és a játéktéren való alkalmazása közt feszül akkora ellentmondás, mind a halálrollerében. Rengetegszer felidézzük, mint valami abszolút fenevadat, de mégis nagyon ritkán pöfög ki a pályára. Nehéz ennek megmondani az okát. Lehet az ára, lehet az a tény, hogy nyilvánvalóan kiállítják az első adandó alkalommal. A páni félelem és gyűlölet is nehezen megmagyarázható. 7-es erejével valóban ez a mezőny legerősebb játékosa (csak a láncos golyós és Deeproot ér fel vele), még a rohamozó Minotaurusz is lepattan róla. Ritka használata ellenére is emblematikus eszköz. A Törpe Mérnökcéh hozta létre egy átalakított fűnyíróból 2464-ben, mivel csapatukhoz egyetlen Nagyfiú sem kívánt csatlakozni. És mivel a törpék a Blood Bowl univerzum (egyik) leggyűlöltebb faja, mit gyűlölnénk legjobban, mint a legnagyobb „törpét”, nem igaz? Csak hab a tortán, hogy levonulása előtt szinte bizonyosan elkövet egy „rugdosást”, már amennyiben egy tonnás járművel valakin való átgázolást annak lehet nevezni.
A karakter 1994-ben, a 3. kiadásban jelent meg meglehetősen méretes és súlyos figuraként. A 2004-ben kiadott fém verzió mind a mai napig az egyik legnehezebben összerakható figura, 14 darabból áll, valódi mechanikus csoda. Azóta a GW kiadott műanyag változatot is. Bár jócskán lelóg a mezőkről, ritkán marad fenn az egész meccsen.
Láncfűrészes (Looney). Bár kétségtelenül minden fegyverek legvéresebbjének tűnik a láncfűrész, tudvalevő, hogy korunk harcászati és rendfenntartó műveleteiben használata teljes mértékben elfogadott. Köztudomású, hogy Karl Franz herceg is felállított egy láncfűrészekkel felszerelt rendőri egységet leginkább a Nurgle mérkőzések alatt a közrend és a járványügyi szabályok kikényszerítése végett. A NAF tiltása sem magyarázható semmi mással, csak a múltbéli tapasztalatokkal, amikor is annyira elharapódzott használata, ami már a sportág jövőjét veszélyeztette. Semmilyen egyéb, erkölcsi, populáris vagy pénzügyi érv nem szól mérsékelt használata ellen, aminek következtében nem is meglepő, hogy olyan sok sztárjátékos választotta azt partneréül. Mindazonáltal mint azt bármelyik tiltott fegyver esetében is elmondhatjuk – de a láncfűrész vonatkozásában még nyomatékosabban igaz – kétélű eszközökről van szó, amelyek alkalmazása egyaránt hordoz magas potenciális hozadékot és kockázatot is.
Sztárjátékosok közül elsőként Bryce ‘The Slice’ Cambuel érdemel említést. Eredetileg az Ostermark Bulls embercsapat láncfűrészeseként indult a karrierje. A 2480-as évek elején, a NAF korlátozásai előtt élte a fegyvernem a fénykorát, ekkor érte Bryce-t is a kisebb munkahelyi baleset, aminek során fejét vesztette. Ezt követően támasztották fel és folytatta ott, ahol abbahagyta, csak éppenséggel az élőholt csapatokban. Újjáéledésekor csak egy rövid melankólikus köszönömre futotta: „Jó dolog visszatérni! Egy kampón lógni a doktor szobájában aligha számít a sport élvonalának!”. Hozzá kell tenni, hogy bár sokan kétkednek Bryce hasznavehetőségében, speciális képessége révén mérkőzésenként egyvalakit szinte biztosan kettészel.
Helmut Wulf 2481-ben csatlakozott a Bruendar Grimjacks embercsapatához, abban az időszakban, amikor minden edző teletömte csapatát láncfűrészesekkel. Helmut nem egy fejhosszal emelkedett ki ebből a tömegből – értsd, túlélte a többieket – de kitűnt a lefejezés művészi megformálása révén is. Kétszer nyerte el el a Legélvezetesebb Lefejezés díjat. Hírnevet Bob Bifford emblematikus műsorában, a „Fél óra a félidőben” szerzett, amikor a riporter első öt kérdésére csak imitált fűrészhangokkal válaszolt. Ezt követően engedték meg neki, hogy bemutatót tartson, ami a stúdióközönség körében ejtett áldozatokkal és a nézettségben való kirobbanó sikerrel járt.
Max Spleenripper világéletében szabadúszó volt. Ennek ellenére karrierje nehezen indult, sokáig csak a kispadokat koptatta. Egyszer aztán lefegyverzett egy láncfűrészes goblint, kivájva a lépét saját eszközével – innen is kapta a nevét. Ettől kezdve vált megszállottá és kínálja szolgálatait káosz és nurgle csapatoknak. Hozzá kell tenni, hogy 4-es erejével és különleges képességével valóban a műfaj egyik kiválósága, elérhető áron.
Bár az eddigi sztárok is formabontóak, a fegyvernem egyik klasszikusa kétségkívül Nobbla Blackwart. A Greenboyz játékosaként sokáig csapata lesipuskása volt. A pálya szélén, szinte észrevétlenül kószált, ám amikor egy ellenfél a földre került, azonnal ott termett és kíméletlenül összerugdosta. Az így szerzett könnyű és leginkább veszélytelen népszerűséget elégelték meg csapattársai, akik abban a hiszemben ajándékozták meg egy láncfűrésszel, hogy azzal saját karrierjét szeli majd ketté. Nobbla azonban azonnal meglátta a potenciált, továbbra is a szélen leste a lehetőségeit, de most már nem a csizmája sarkát tolta bele a földön fekvő játékosok páncéljába. Mindez nem tett jót csapattársaival ápolt viszonyának. Nem véletlen, hogy legismertebb fűrészelése során is saját játékosát darálta le abban a hiszemben, hogy a fröcskölő vér és goblindarabkák megvakítják majd a közelben rajzó ellenfeleket. Ez utóbbi tettéért ugyan élethossziglan kitiltották a Griswell Memorial stadionból, de a Skavenblight Egyetem Magasztos Mocsokság kara tiszteletbeli doktori címmel jutalmazta érte. Ő az egy meccsen elért lefejezések csúcstartója, 14 ilyen akcióval az Icecastle Wolves ellenében. Szeretett eszköze, „Szeletke” leszázalékolása óta „Hasábka” az elmaradhatatlan társa.
A láncfűrészesek szinte egyidősek a Blood Bowl-lal, már az 1988-89-as 2. kiadásban többet is piacra dobtak belőlük. Nemcsak a goblin csapat kapott egyet, de ekkor jelent meg a ma nem is a kínálat részét képző Ugroth Ripper Bolgrot, Flint Churnblade és egy máig anoním példány. Ezek és az aktív játékosok mind fém, mind műanyag változatban megjelentek a piacon.
Láncos golyós (Fanatic). A megannyi, a goblinok által feltalált és tömegesen általuk alkalmazott tiltott eszköz közül talán ez a legtipikusabb fegyver. Nagyon erős eszköz – jellemzően 7-es az ereje, de a vakszerencse kell a sikeres használatához és így gyakran a tulajdonosa ellen fordul. A láncos golyós játékosról is nehéz eldönteni, hogy szerencsés-e vagy halálraítélt, ez csak a pályán derül ki. Elterjedtsége határozottan mérsékeltebb, mint a láncfűrészé és a sztárok közül is sokkal kevesebben választják, mint a bombát. Ez az eszköz is a 3. kiadás kiegészítésekor jelent meg és terjedt el a Blood Bowl-ban.
Kreek Rustgouger-ről, a láncos golyós patkányogréről már fajának bemutatásakor szó esett. A másik, klasszikus sztár Fungus the Loon, aki kétségkívül kicsit holdkórosabb, mint társai. A pletykák szerint sznotlingok nevelték fel, ahol 732 unokatestvérével egyetemben a földalatti ültetvényeken dolgozott és gombapörköltet kóstolgatott. Ez utóbbi tevékenysége vezethetett mérsékelt őrületéhez és így közvetve Blood Bowl karrierjének kezdetéhez. Eredetileg az utcán figyeltek fel szüntelen pörgésére, amit végül a Greenboyz használt ki akképp, hogy láncos golyót adtak a kezébe. Fanatikus mivoltát mi sem jellemzi jobban, minthogy edzője a mérkőzés végeztével elzárja imádott fegyverét. Ezért Fungus kétségbeesve keresgél valamilyen másik eszközt, amivel kiélheti olthatatlan pörgési és harci vágyát. Magritta városában utcát neveztek el róla, amelyet ő maga hozott létre, amikor egyszer elfelejtették elvenni tőle a gyilkos eszközt. Megnyugvást érdekes módon csak sznotlingok hoznak számára, az ő környezetükben viszonylag nyugodt és és csendes marad.
Érdekesség, hogy eredetileg 2-es erővel hozták a pályára, de cserébe végigjátszhatta a mérkőzést és nem is volt magánzó. Ahhoz képest mára jelentősen átalakult, de az ára alig változott. A 80 ezer arany igen baráti, még az ismert korlátok mellett is.
Pump Wagon. Nyilvánvalóan nehéz bármit mondani a leggyengébb, sznotling csapat egyik legerősebb eszközéről. Egy olyan csoportosulásról van szó, amely eleve a tömegben – a szónak nem fizikai értelmében, sokkal inkább a számosságban – hisz és ehhez rendel néhány olyan monstrumot, amelyek valamilyen stabilitást kölcsönöznek a csapatnak. Természetesen ezen kavargó pöttömhalmazhoz sok minden mást is lehet rendelni, különböző sztárokat, trollokat és igen, kétségtelenül a pump wagonokat is. Összességében amúgy nem rossz a statja a pump wagonnak sem, leszámítva viszonylag alacsony páncélzatát bármelyik Nagyfiúnak beállhatna. Fő gyengesége titkolt fegyver tulajdonsága. Márpedig hiába a sok jó vonás, ahhoz túl drága, hogy ne maradjon a pályán a mérkőzés végéig. Pláne kettő. Éppen ezért nehéz végleges ítéletet alkotni a pump wagonok használhatóságáról, azt sokkal inkább meghatározza a csapatösszeállítás és a stratégia. Bizonytalanságunkat csak fokozza, hogy eltekintve pár erőtlen korábbi próbálkozástól, a játékos is csak 2020, a sznotling csapat megjelenése óta szerepel stabilan a Blood Bowl csapatlistákon, így igazából kevés a róla szerzett tapasztalat. Figuraként a GW-os változat a meghatározó.
Siklóernyős (Swoop). A siklóernyős tulajdonképpen nem is annyira egy játékos, hanem egy jártasság és a hozzá tartozó, azt egyedüliként alkalmazni tudó játékos. Sok vonatkozásban csökkenti a csapattárs dobás kockázatát, legalábbis ami annak második felét, a repülést, a földet érést és az azt követő futást illeti. Az indulás vonatkozásában semmi sem változott, a siklóernyős ugyanúgy végezheti egy troll szájüregében, mint bármelyik korábbi, ernyőtlen goblin társa. Bár a goblin csapatok már a kezdetektől fogva alkalmaztak különböző műszaki invenciókat, a siklóernyő nem bírt tartósan megragadni ezek között egészen 2019-ig. Ettől függetlenül az ötlet már korábban is ott lappangott Nuffle fejében, feltehetően a Warhammer Univerzum egyéb területein adták az ötletet. A goblin ernyős katapult már korábban ismert harctéri alkalmazás volt és az 1990-es évek vége óta fel-feltűnt a Blood Bowl világában is. Azóta több fém és műanyag verziója is a piacra került, GW-os változatokban is.
Ugróbotos (Pogoer). Az ugróbot Pogo Doomspider, a Lowdown Rats edzőjének találmánya. Nevükkel ellentétben ez egy lila-fekete goblin csapat. Bár maga Pogo 2479-ben elhunyt egy balesetben, találmánya messze túlélte, túlszárnyalta őt és a goblin fajt. Az eszköz így is jobbára a pöttöm csapatok eszköztárának része maradt, akik rászorulnak a különböző mechanikus megoldásokra. A NAF az ugróbotot, éppen annak békés jellege miatt nem nyilvánította fegyvernek, így is bátorítva a használóinak minél szélesebb körű részvételét a viadalokban.
A sztárok közül Scrappa Sorehead használja azt. Pogo Doomspider tanítványaként elsőkézből sajátíthatta el az eszköz használatát. Miután kirúgták a Rats csapatából – egy játékostárs fején landolt az egyik mérkőzésen, rossz nyelvek szerint tudatosan – szabadúszó karrierbe kezdett. Életútja változatos, nem mentes a konfliktusoktól. Talán ez is szerepet játszott elharapódzó gombafogyasztásában és abból fakadó idült paranoiájában. Ma már ritkán mozdul ki otthonról kedvenc ugróbotja nélkül és meggyőződése, hogy azzal huzamosabb ideig a dühös tömeg feje fölött bír maradni.
Scrappa figurája is az 1994-es, 3. kiadás nagyobb hullámában jelent meg. Nem sokkal később az ugróbot a goblin szett alapfigurája lett, ma már széles körben hozzáférhető figurának számít.
Egyéb tiltott fegyverek. A fent felsoroltakon túlmenően van néhány sztárjátékos, akik tulajdonságai közt szerepel, illetve figurálisan is kivehető egy, közelebbről meg nem határozott eszköz. Az egyik ilyen Barik Farblast, egy „törpe dobó”. Az idézőjel azért indokolt, mert a törpe csapatoknak jellegzetesen nincs dobójuk, futót használnak helyette és a passzjáték nem az erősségük. Ezen változtatott Barik, eredetileg a Grudge Bearers futója, aki két szezont követően alkotói szabadságra ment, majd visszatért találmányával, a Ballzooka-val. Talán annyiban ez nem volt meglepő, hogy Barik a „Farblast és Fiai Tüzérségi Alkalmazások” cég potenciális örököse, a család tagja. Mai napig nem sikerült senkinek reprodukálnia a különleges eszközt, amelyet a NAF, hosszas belső vitákat követően illegális eszköznek minősített. Ma már a Blood Bowl veteránjának számít, aki 1988, a második kiadás óta hasítja átadásaival a pályák légterét. Érdekesség, hogy az 5. kiadásban a törpe csapat is kapott bombazsákot, akit aztán később Boomer Eziasson sztárjátékosként jegyeztek, kivéve őt a csapatlistából.
A másik, Bariknál némileg kevésbé kimunkált technológiát alkalmazó játékos Zzharg Madeye. Akárcsak Barik, Zzharg is tűrhető dobó, de vele ellentétben eszközét már fegyverként, rövidebb hatótávú mordályként is alkalmazhatja. Akárcsak a káosz törpe csapat egészénél – elég említeni a 2. kiadás misztikus 7. játékosát, akinek mintája az első öntésnél állítólag megsérült, ezért nem is létezik, de ki tudja – Zzharg múltja is bizonytalan. A harmadik kiadás sztárjátékosa volt, de a nyilvántartásban nem szerepel hozzá tartozó GW figura, ezért ha bárki bármi biztosat tud, kérjük jelezze.